| 
   A gépjármű-kereskedők szerint a vagyonadó   eltörlésével felpöröghet a használtautó-piac, ráadásul többen   megmenekülnek az aránytalan kötelezettségektől. Egy 1987-es gyártmányú -   azaz 23 éves - BMW-hez ugyanis hozzá lehet jutni már 275 ezer   forintért, azonban az ezután fizetendő vagyonadó elérheti a 42 ezret is.   A Fidesz megígérte a vagyonadó eltörlését, de még nem tudni, mikortól   lépne életbe az új szabályozás. 
  A vagyonadó eltörlésével   jelentősen nőttek a használtautó-kereskedők költségei, azonban még   nagyobb hátrányt jelentett, hogy a 125 kW feletti teljesítménnyel   rendelkező autók szinte eladhatatlanná váltak. A Fidesz bejelentése   szerint hamarosan eltörlik ezt az adónemet, ennek pontos időpontjáról   viszont nem tudtak felvilágosítást adni a kormány sajtóosztályán.  
  A súlyadót 2007-ben   váltotta fel a teljesítményadó, azaz már nem tömeg alapján kell fizetni a   tulajdonosoknak, hanem kW alapon annak függvényében, hogy hány éves a   gépjármű. Ezt egészítette ki a vagyonadó, amit a 125 kW feletti   teljesítményű autók után kellett fizetni az alábbi táblázat szerint. 
    
  A luxusadó eltörlésével   tehát már nem fordulhat elő, hogy valaki egy húsz éves, ám nagy   teljesítményű autó miatt évente több tízezerrel is többet fizet. A   teljesítményarányos számítás ugyanis nem vette figyelembe az autó valódi   értékét, így egy húsz éves kocsinál szinte az autó árát kellett   kifizetni adóként. 
         
    Például egy 1987-es gyártmányú - azaz 23 éves -   BMW-hez hozzá lehet jutni már 275 ezer forintért, azonban az ezután   fizetendő vagyonadó elérheti a 42 ezret is. 
   
    A luxusadó eltörlése   nagyban segíti a használtautó-piacot is - jelentette ki Fojt Attila a   Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke, aki szerint   alapvetően igazságtalan volt a törvény. "Zömében olyan autók után   kellett fizetni, amelyek valójában nem is luxus kategóriába tartoztak,   hanem 8-10 évnél idősebbek és nagy teljesítményűek voltak". Az egyesület   számításaira hivatkozva elmondta 83 ezer autót érintett ez az   intézkedés, de ebből csak néhány 10 ezer volt valóban nagy értékű autó. 
   
    Fojt   Attila hangsúlyozta, hogy az nincsen sehol sem meghatározva, hogy mi   számít luxuscikknek, a teljesítményarányos számítás pedig félrevezető   lehet. 
  A   Fidesz korábban azt ígérte, visszafizeti az adó első részletét is. Matolcsy György korábban   egyértelművé tette: ha a Fidesz győz, az első dolguk lesz a vagyonadó   eltörlése, méghozzá visszamenőlegesen. A politikus kijelentette,   amennyiben a lakosságnak tavaszig le kell rónia a közteher első felét, a   majdani Fidesz-kormány a vagyonadó címén befizetett összegeket azonnal   és kamatosan visszafizeti.  
  Az adó első félévi   részletét a későbbi eltörlés ellenére be kellett fizetni, ez pedig   meghatározta az használtautó-piacot is. "Volt olyan autó, amit 200 ezer   forintért árultak, de a vagyonadó miatt évente még 80 ezer forintot   kellett volna érte fizetni" - mesélte Fojt Attila hozzátéve, hogy   természetesen ezek a kondíciók megakadályozták, hogy a kereskedők   eladják ezeket az autókat. A használtautó kereskedőknek ez újabb csapást   jelentett a két éve amúgy is pangó piacon. További hátrányt jelentenek   ezeknél az autóknál a magasabb alkatrész árak, valamint a nagyobb   fogyasztás is. 
         
    Fojt Attila szerint a társadalmi igazságtalanságot   elkerülhették volna a jogalkotók, ha az értékarányosság elvét is   belevették volna a tervezetbe. 
   
    A Magyar Gépjármű-kereskedők   Országos Egyesületének elnöke úgy vélekedett, hogy a piacot egyértelműen   kedvezően érinti az adó eltörlése, hiszen azok az autók, amelyek január   óta eladhatatlanok voltak, most talán újra gazdára találnak.  
   
    Fojt   Attila további csapásként értékelte, hogy a kereskedőknek is ki kellett   fizetni a vagyonadót, holott nekik a gépjármű a raktárkészlet része.   "Az intézkedés tehát nem csak a keresletet vetette vissza ezekre az   autókra nézve, hanem még plusz költségekkel is járt" - fogalmazott. 
   
    Gablini   Gábor a Gépjármű-kereskedők Országos Szövetségének elnöke is azon az   állásponton volt, hogy a vagyonadó bevezetése negatívan befolyásolta az   autópiacot. "A luxusadó nagyon gyakran érintett külföldről behozott   családi autókat, miután azok nagyobb teljesítményűek" - fejtette ki   Gablini hozzátéve, hogy ez érzékenyen érinthette a kispénzű családokat   is. 
   
    Szerinte az adó visszavonása miatt felpörög ezeknek az   eladhatatlanná vált autók piaca.  
   
    Gablini Gábor úgy vélekedett,   hogy az új autók esetében viszont az az üzenete a vagyonadó   eltörlésének, hogy végre nem kell szégyellni, ha valakinek vagyona van. 
  Forrás: nepszava.hu 
  
  <vissza 
    |